Motie aangenomen inzake Behoud Boeren Gelderse Vallei

Trots op de boer.jpgdinsdag 13 juli 2021 23:00

Vanavond (13 juli 2021) werd er door de gemeenteraad van Renswoude unaniem een motie van de ChristenUnie aangenomen die het college van Renswoude oproept een duidelijk signaal af te geven richting Den Haag en de overige Regio Foodvalley gemeenten omtrent het recent verschenen stikstof rapport dat, begrijpelijk, zoveel onrust oproept onder agrariërs.
De tekst van deze motie vind u hieronder.
Wij danken de overige partijen voor hun steun.
#trotsopdeboer
“ Motie vreemd aan de orde inzake Behoud boeren Gelderse Vallei.
De raad van gemeente Renswoude, in vergadering bijeen op 13 juli 2021;
Gelet op artikel 38 van het Reglement van Orde voor de vergadering van de raad;
Constaterende dat:
• er vorige week een rapport verschenen is getiteld: “Naar een ontspannen Nederland” van Erisman en Strootman waarin gesteld wordt dat de reductie van de stikstofdepositie het meest effectief en efficiënt zou zijn in het Groene Hart en de Gelderse Vallei;
• de auteurs van dit rapport bij de formerende partijen van de Tweede Kamer en het nieuwe kabinet erop aandringen om op korte termijn vergaande besluiten te nemen voor o.a. de Gelderse Vallei, waarbij opnieuw de landbouw onder een vergrootglas ligt en moet leveren;
• de agrarische sector al grote stappen heeft gezet in het terugdringen van de stikstofuitstoot
• interpretaties van dit rapport - en dat van het PBL* - veel onrust zaaien onder agrariërs, in onze gemeente en in de regio Food Valley;
• in de provincie Utrecht op 7 juli ’21 een motie is aangenomen dat de landbouw geen ongewenste sector is.
Overwegende dat:
• er met gelden van de regiodeal diverse projecten in de veehouderij in de Food Valley opgestart zijn voor verdere verduurzaming van de hele Nederlandse veehouderij, waaronder bodemverbetering en de eiwittransitie;
• een snelle en ondoordachte sanering van de agrarische sector grote gevolgen heeft voor tal van bedrijven in onze gemeente en daarbuiten, en dus ook voor de gezinnen die daarvan afhankelijk zijn;
• De agrarische sector in de Gelders vallei van grote maatschappelijke waarde is.
• De sector voor veel werkgelegenheid zorgt in de Gelderse Vallei
• deze sanering bovendien enorme gevolgen zal hebben voor de aantrekkelijkheid van het landschap, voor het agrarisch natuurbeheer en de weidevogels, de korte ketens, zorgplekken en dagbesteding, en toerisme/recreatie.
• Wij achter onze agrarische sector staan en geloven in technische oplossing van zulke problemen als ze eerlijk verdeeld worden over alle sectoren in het land.
Roept het College op:
• bovengenoemde overwegingen kenbaar te maken richting de formerende partijen in Den Haag;
• andere Food Valley gemeenten vragen deze oproep te ondersteunen.
• hierbij aan te geven als regio betrokken te willen zijn bij de besluitvorming over dit onderwerp;
• Om aan te dringen het stikstofprobleem verdeeld over alle sectoren op te lossen met in achtneming van de stikstof die elke sector daadwerkelijk produceert.
Gaat over tot de orde van de dag
Namens de ChristenUnie
C. Veldhuizen
*PBL = Plan bureau van de leefomgeving”