Geen woorden maar daden: definitief besluit gemeentehuis Renswoude genomen.

Gemeentehuis.jpgdonderdag 23 april 2020 13:24

In de raadsvergadering van 22 april jl. heeft de gemeenteraad van Renswoude gesproken over de voortgang van het project gemeentelijke huisvesting. In de afgelopen periode hebben medewerkers, inwoners en raadsleden van de gemeente Renswoude hun mening kunnen geven over de ontwerpen van de drie geselecteerde architecten. Zecc Architecten kwam als winnaar uit de bus en over dit plan moest de raad besluiten het project renovatie/nieuwbouw gemeentehuis voort te zetten. Een zogenoemd GO of NO GO besluit.
De ChristenUnie Renswoude is verheugd dat de meerderheid van de raad voor een GO stemde. Hiermee is er een punt gezet achter het langslepende dossier ‘gemeentelijke huisvestiging’. Tijdens de vergadering refereerden het CDA en de SGP meerdere malen aan een plan uit 2017 waarbij het gemeentehuis gedeeltelijk of geheel naar het dorpshart zou verplaatsen. Een plan wat er bijna doorheen kwam en waar alleen de ChristenUnie op tegen was. Doordat het plan in strijd was met de aanbestedingsregels moest de toenmalige coalitie het plan bij nader inzien zelf intrekken. Het recent genoemde bedrag van onder de miljoen voor een nieuw gemeentehuis op het dorpshart, bleek bij nadere controle te gaan om slechts een deel van de werkelijke kosten.
Wat voor de ChristenUnie ook zwaar meewoog was de mening van de inwoners van Renswoude zelf. Zij lieten duidelijk merken het gemeentehuis op de huidige plek te willen behouden! Samen met ‘Behoud Gemeentehuis’ hebben we ons hard gemaakt voor een gemeentehuis op de huidige locatie. Dit voorstel werd in mei 2019 al aangenomen. Nu hebben we de daad bij het woord kunnen voegen door als coalitie een GO te geven voor de voortgang van dit project.
Het ontwerp kan nu uitgewerkt worden naar een definitief plan. Een plan wat bestaat uit het restaureren van het monumentale deel van het huidige gemeentehuis en het nieuw bouwen van de huidige aanbouw. Namens de ChristenUnie riep Marco van Mourik het college op om, waar mogelijk, zoveel mogelijk lokale ondernemers in te zetten bij de realisatie van dit project. Zo kunnen we samen bouwen aan deze waardevolle aanvulling voor ons dorp.

Reacties op 'Geen woorden maar daden: definitief besluit gemeentehuis Renswoude genomen.'